welcome to my story

Kisah suka dan duka lam hidupku~

Sunday 15 January 2012

PESANAN RASULLULLAH KPD WANITA

  1. Dunia adalah perhiasan, dan sebaik2 perhiasan adalah WANITA(isteri) yg solehah. (riwayat muslim)
  2. Mana2 perempuan yg memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi, agar mereka mencium bau harumnya, maka ia adalah perempuan zina, dan tiap2 mata yg memandang itu adlh zina. (riwayat Ahmad, Thabarani dan Hakim)
  3. Dikahwini wanita itu kerana 4 perkara : harta, keturunan, kecantikan dan agama. Maka carilah yg kuat beragama nescaya kamu beruntung.
  4. Wanita apabila ia sembahyang 5 waktu, puasa sebulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta taat kpd suami, maka masuklah mana2 pintu syurga yg ia kehendaki. (riwayat Ibnu Hibban, Thabarani dan Anas bin Malik)
  5. Perempuan yg melabuhkan pakaian dlm keadaan berhias bukan utk suaminya dan muhrimnyaadalah seumpama gelap gelita di hari kiamat, tiada Nur baginya. (riwayat Tarmizi)
  6. Apabila lari seorang wanita dr rumah suaminya, tidak diterima sembahyangnya sehingga ia kembali dan menghulurkan tangan kp suaminya (meminta maaf). (riwayat Hassan)
  7. Wanita yg taat pada suami, semua burung2 di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semuan beristighfar baginya selama ia taat pd suami dan diredhainya 
  8. Dari Muaz Bin Jabal bersabda Rasullullah S.A.W : mana2 wanita yg berdiri diatas kakinya membakar  roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan  muka dan tangannya di bakaran api neraka.
  9. Tiap2 wanita yg menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah masukkannya dalam syurga lebih dahulu dr suaminya (10 ribu tahun) kerana dia memuliakan suaminya di dunia maka mendapat pakaian dan bau-bauan syurga untuk turun ke mahligai suaminya dan mengadapnya.
  10. ya Fatimah, jika seseorang wanita meminyakkan rambut suaminya dan janggutnya dan memotong kumisnya dan mengerat kukunya, memberi minum Allah akn dia di sungai syurga, diiringi Allah baginya sakaratul maut dan akan didapati kubur menjadi sebuah taman dari taman2 syurga serta mencatatkan Allah baginya kelepasan dari neraka dan selamatlah ia melintasi titian siratul-mustaqim.
  11. Mana2 wanita yg berkata kepada suaminya " tidak pernah aku dapat dari engkau 1 kebajikan pun" maka Allah akan HAPUSKAN AMALANNYA selama 70 tahun, walaupun ia berpuasa pada siang hari dan beribadah pada malam hari.
  12. Apabila wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya, Allah mencatatkan baginya setiap hari seribu kebajikan dan menghapus baginya seribu kejahatan.
  13. Apabila wanita mulai sakit untuk bersalin. Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
  14. Apabila wanita melahirkan anak keluar lah dosa2 darinya seperti keadaan ibunya melahirkannya.
Subhanallah.. betapa mulianya wanita disisi Allah... semoga kita semua tersenarai dalam golongan wanita2 yg dmuliakan Allah.. Amin..

No comments:

Post a Comment