welcome to my story

Kisah suka dan duka lam hidupku~

Monday 16 January 2012

HADIS

Rasullullah S.A.W bersabda : 

bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul2 kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapankan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.
Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat munkar dan nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu, seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tetapi lelaki kacak itu berkata " Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apapun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia masuk ke dalam syurga "

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata " Aku adalah Al-Quran yang mana kamu membacanya, kadang2 dgn suara yang nyaring dan kadang2 dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang, selepas soal siat kamu dengan munkar dan nakir, kamu tidak akan bersedih. "

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala¿ul A¿laa(malaikat dalam syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan dari kasturi.

Rasullullah S.A.W bersabda :

Di hari pengadilan dihadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi ataupun malaikat.

Rasullullah S.A.W bersabda: 

sampaikan pengetahuan dariku walaupun hanya satu ayat.


No comments:

Post a Comment